Lightbulb.Creative Agencja Marketingowa Kielce

Back

Influencer marketing – co stoi za jego fenomenem?

Współczesne social media rozwijają się niesamowicie szybko i dynamicznie. Z tego powodu ciągle poszukiwana jest nowa forma promocji, która pozwoli uzyskać jeszcze więcej korzyści i przychodów. Jednym ze sposobów skutecznego marketingu jest właśnie influencer marketing, który w ostatnich latach zdobył ogromną popularność i jest jednym z najszybciej rozwijających się kanałów marketingu digitalowego.

Ale po kolei… Co to jest influencer marketing?

Są to wszelkie działania opierające się na współpracy firmy z influencerem, czyli osobą, która posiada sporą siłę oddziaływania na opinie, decyzję czy poglądy obserwujących w social mediach. Im osoba ma więcej obserwujących, tym większe prawdopodobieństwo, że reklama danej marki dotrze do większej ilości osób. A właśnie o to nam chodzi – o uzyskiwanie lepszych zasięgów i nowych leadów. Sam influencer jest pośrednikiem między marką a społecznością. W tym przypadku działania marketingowe podejmowane są przez różne kanały społecznościowe, blogi i serwisy. Sam influencer ma za zadanie zaprezentowanie usługi/produktu swoim obserwującym i wydanie zachęcającej opinii na ten temat. Marki bazują na popularności danej osoby, ale także na jego wiarygodności. Cały proces polega na wykorzystaniu pewnego rodzaju więzi i zaufania, którym odbiorcy darzą swoich ulubionych twórców. Można stwierdzić, że influencer marketing jest odpowiedzią na potrzebę otrzymywania rekomendacji ze strony wiarygodnych osób, które obserwujemy.

Współpraca z influencerami 

Jeżeli podejmiemy odpowiednie i przemyślane kroki to może być ona niesamowicie owocna. Przede wszystkim na początku trzeba ustalić cele współpracy między marką a daną osobą. Prócz tego należy zastanowić się nad działaniami, które poprowadzą do celu. Ważny jest odpowiedni dobór mediów oraz narzędzi. Kolejnym krokiem jest ustalenie grupy odbiorców. Na tej podstawie można wybrać skuteczny, efektywny i dopasowany do grupy odbiorców sposób komunikacji. O czym należy pamiętać – nie można współprac wybierać przypadkowo, najpierw trzeba przeprowadzić odpowiedni research i dowiedzieć się, czy dana osoba jest rzetelna i wiarygodna. Tak samo dobór kanału komunikacji nie może być spontaniczny. Wszystko zależy od wcześniej założonych celów oraz od grupy odbiorczej do której chcemy dotrzeć. Podczas takiej współpracy nic nie może dziać się przypadkowo, ponieważ skutkowałoby to brakiem uzyskania zamierzonych rezultatów.

Korzyści płynące z influencer marketingu

Ten rodzaj marketingu daje naprawdę bardzo duże możliwości i szanse rozwoju. Jeżeli współpraca między marką a influencerem układa się pomyślnie i jest przemyślana, to

☑ Przede wszystkim zwiększy to zasięg bardziej niż tradycyjne media.

☑ Co więcej, ta forma w porównaniu z innymi wiąże się z niższymi kosztami działania.

☑ Influencerzy są postrzegani jako bardziej dostępni i zmniejszają dystans między firmą a odbiorcami, są dla konsumentów jak znajomi.

☑ Dzięki doborowi odpowiedniego influencera można kierować ofertę do konkretnej grupy docelowej, co wpłynie na przyszłe zyski.

☑ Efekty współpracy są łatwo mierzalne pod względem wskaźnika zaangażowania np. używając kodów rabatowych. 

Pamiętajmy jednak, że influencerzy zazwyczaj nie są ekspertami od polecanych produktów/usług. Trzeba zwracać uwagę na sposób reklamowania rzeczy, by nie stracić kontroli nad sytuacją. Nie powinno się też wybierać ludzi, którzy mają podobną grupę obserwujących, by nie dopuścić do sytuacji, że posty sponsorowane z danym produktem będą pojawiać się za często jednej osobie, przez co stracą wiarygodność.

No ale skąd wspomniany wcześniej fenomen? 

Żyjemy w czasach, gdzie męczy nas nadmiar reklam i promocji. Społeczeństwo nie ufa już tak łatwo reklamodawcom. Ale….każde z nas potrzebuje porady, rekomendacji, co jest dobre a co nie. Obserwujemy ludzi w social mediach, bo są dla nas motywacją, lubimy ich słuchać, oglądać zdjęcia, patrzeć na ich życie. Chcemy być jak oni. I stąd ten fenomen influencer marketingu – chcemy być jak nasi idole, wierzymy w ich słowa, są dla nas wiarygodni. Dlatego też kupujemy to co nam polecają, bardzo często dostając jeszcze w prezencie rabat! No jak tu nie kupić – pomyślało 70% użytkowników social mediów. Stąd fenomen tego rodzaju marketingu, który rozwinął się tak szybko i dynamicznie zmieniając całkowicie wymiar sprzedaży i konsumpcji.